Hain Seijan Hollolasta iltapäivällä. Kuvailin hieman videolla mennessä ja tullessa. Kuvaamisen idea oli todistaa videokuvan avulla, että ylinopeus ei aina välttämättä näytä kovalta vauhdilta, jos sitä ajetaan paikassa, jossa rajoitus on tien laatuun nähden alhainen.
Olen joskus miettinyt, että jos tehtäisiin tunnin mittainen videofilmi, jossa ajettaisiin koko ajan huomattavaa ylinopeutta esimerkiksi Jaalan ja Heinolan välillä, ja näytettäisiin se ihmisille, katsojat eivät huomaisi ylinopeutta. Jos pari avustajaa ohittaisi auton vielä kovemmalla ylinopeudella, se saisi aikaan mielikuvan, että ohitettu auto ajaa hiljaa. Jos ajamiseen vielä liitettäisiin joitakin kohteliaisuuden tai varovaisuuden tai muunlaisen hyvän ajotavanajan tunnusmerkkejä, jopa asiantuntijat voisivat sanoa filmin nähtyään, että tuossapa oli mallikelpoista ja turvallista ajamista. Sen jälkeen heille paljastettaisiin, että he katsoivat juuri tunnin kestävän videolla esitetyn liikenteen vaarantamisen ja törkeän vaarantamisen.
Jos tätä nyt edes tarvitsee mainita, niin itse en hyväksy lainkaan sellaista käsitettä kuin “liikenteen vaarantaminen”, koska ainoastaan elollisille olennoille voi aiheuttaa vaaraa, jos vaara ymmärretään siten kuin se yleensä ymmärretään. Esineitäkin voi tietysti vaarantaa, mutta se on eri asia. Eihän ihmisiä yleensä tuomita sakkoihin tai vankeuteen oman omaisuutensa vaarantamisesta tai tuhoamisesta ellei kyse ole vakuutuspetoksesta tai joskin muusta sen tyyppisestä.
Ohittaessani erään auton minua jäi vaivaamaan se, vilkutteliko auto valoja minulle protestina ohituksestani, vai pomppiko auto montuissa, jolloin sen valot näyttivät vilkkuvan. Ohitukseni ei ehkä ollut aivan tyylipuhdas, koska Micra kiihtyi niin hitaasti, että ohitus venyi jonkin verran keltaisen viivan kohdalle. Ohitus oli kuitenkin mielestäni turvallinen, koska pimeässä olisivat vastaan tulevan auton valot näkyneet hyvin, eikä sellaisia nyt näkynyt. Sitä paitsi ajaminen keltaisen viivan päällä ohituksen loppuvaiheessa ei ole automaattisesti vaarallista, jos auton vauhtiero ohitettavaan on niin suuri, että omalle kaistalle ehtii palata, vaikka näkyviin ilmestyisi yllättäen vastaan tuleva auto. Sehän ohitusten turvallisuudessa on oleellisinta.