Illalla vein Millan Kuusankoskelle. Millakin näytti pelkäävän kesärenkailla ajamista, vaikka sillä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta tai tietoa siitä, millaista ajaminen on. Eli kyllä Seijan itkunsekainen kauhupropaganda, jota Milla on saanut kuulla vauvasta asti, on todella ollut tehokasta. En tiedä, onko se hyvä vai huono asia siinä vaiheessa, kun Millalla itsellään on ajokortti. Saako se Millan ajamaan hitaasti liukkaalla vai saako se Millan luottamaan liikaa talvirenkaisiin?
Niin ja se maantie ei ollut liukas. Hiekkatie oli pääosin hiekkapintainen, eikä asfaltillakaan juuri lunta tai jäätä ollut muuta kuin aivan alkumatkasta hieman. Tulin pois Suur-Selänpään kautta testatakseni senkin osuuden. Ajelin hitaasti ajavan auton perässä. Sen verran talvirengaspropaganda oli minuunkin purrut, etten ohittanut sitä. Se kääntyi Suur-Selänpäähän, jonka jälkeen vasta “annoin palaa” eli ajoin normaalia (yli)nopeutta.
Jostakin syystä minua ärsyttää ajaa sellaisen auton perässä, joka jarruttelee kurveihin tullessaan, vaikka vauhtia on suorillakin niin vähän, että sillä vauhdilla voisi myös kurvit ajaa huoletta läpi. Tarkennan vähän. Kurvin voisi teknisessä mielessä ajaa läpi 100 kilometrin tuntinopeudella, ja auto pysyisi vielä tiellä. Tuolla vauhdilla ajaminen on kuitenkin hieman epävarmaa, joten kurvi on järkevämpää ajaa läpi leppoisaa 80 kilometrin tuntivauhtia. Kaikkein tiukimmissa kurveissa voi antaa nopeuden itsestään laskea hieman alemmaksi. Jarruttelija-auto ajaa suoralla ennen kurvia 60-70 kilometriä tunnissa eli nopeutta, jossa ei tarvitsisi lainkaan hiljentää kurveissa. Kurveja lähestyessä auton jarruvalot kuitenkin syttyvät, eli tyyppi tekee paniikkijarrutuksia, ettei vain ajaisi kurveihin liian “kovaa”.
Anteeksi vain, mutta tuollainen tuntuu nynnyilyltä, ja tuollaisen jarruttelijan ohi haluaa vaikka väkisin ajaa. Eilen en ajanut, vaikka auto jarrutteli kurveissa ja jarrutti jopa päätien risteykseen tullessaan jo mielettömän kaukana ennen risteystä, vaikka vähempikin olisi riittänyt. Jarruvalot paloivat jopa ylämäessä, jossa auto kaiken järjen mukaan olisi vaatinut kaasun eikä jarrun painamista. Vai painoiko kuljettaja molempia yhtä aikaa?