lauantaina, lokakuuta 20, 2007

Nihkeyttä renkaissa?

Ajellessani tänään Valkealaan Jaalan kautta tein sen verran nopeuskokeita, että ajoin Jaalan suoralla vähän aikaa niin kovaa kuin auto kulki. Vaikka olin lisännyt auton renkaisiin ilmaa, ei se nytkään oikein tuntunut kulkevan. Mittari taisi näyttää parhaimmillaan vähän alle 165 km/t. No ei kai tuollainen vanha "Pösö" tuon kovempaa kuljekaan. Olisihan tuollakin vauhdilla jo ajokortti lähtenyt ja syyteitä tullut.

Viime viikon alussa astuivat muuten taas voimaan talvinopeusrajoitukset. En ole kiemurrellut niiden aiheuttamassa harmissa aivan yhtä paljon kuin joinakin muina syksyinä, sillä olen yksinkertaisesti jättänyt rajoitukset huomioimatta. En ole aina edes muistanut, että talvinopeusrajoitukset ovat voimassa, kun olen ajanut tavallista vauhtiani. Auton mittarivalo on palanut, joten en edes näe pimeällä mitä mittari näyttää.

Olen pannut merkille, että juuri kukaan ei noudata talvinopeusrajoituksia. Tänäänkin vitostiellä kaikki autot ajoivat kovempaa kuin olisi saanut ajaa. Itse ajoin noin yhdeksääkymppiä, koska edelläni ajoi auto tuota vauhtia. Takaa lähestyi hiljalleen autoja. Niiden ilmestyminen taustapeiliin aiheutti ilmeisesti paineita ensimmäisenä ajavalle, koska se kiihdytti vauhtia. Kouvolan risteystä lähestyttäessä kaikki näkemäni autot ajoivat noin satasta eli tavallista “kesänopeutta”.

Jossakin ennen Isomäkeä radiosta kuului ohjelma, jossa haastateltiin jotain tielaitoksen asiantuntijaa. Tyyppi esitti liikennepropagandaa. Tyypin mukaan yleisönosastokirjoituksista saa sen kuvan, että enemmistö ihmisistä vastustaa talvinopeusrajoituksia, mutta viime talvena tehty haastattelututkimus osoittaa, että todellisuudessa talvinopeusrajoituksia kannattaa 84 % autoilijoista, vaikka yksityiskohdista on tietysti hieman erilaisia näkemyksiä. Tyyppi lisäsi vielä lisäsi jotain, että kaikki turvallisuudesta välittävät ilman muuta ymmärtävät ja hyväksyvät talvinopeusrajoitusten tärkeyden ja noudattavat niitä. Tässä yhteydessä se esitti iänikuiset kliseet pimeydestä ja liukkaudesta (Pekkakin esitti ne, kun keskustelin sen kanssa viimeksi - Pekka onkin aika lailla aivopesty henkilö, joka vain hyvin hitaasti saavuttaa “tietoisuuden” asioista).

Miten ihmeessä maanteillä näyttää ajavan vain siihen 16 % vähemmistöön kuuluvia autoilijoita, jotka eivät kannata talvinopeusrajoituksia? Vai kannattavatko he, mutta eivät noudata?

Olen esittänyt tämän mielipiteen ennenkin mutta esitänpähän taas. Talvinopeusrajoitusten ei pitäisi olla voimassa kuivilla ja sulilla maanteillä. Ei ainakaan valoisaan aikaan, jolloin väite talven pimeydestä ei päde. Elokuun iltojen ja öiden pimeys on aivan yhtä pimeää pimeyttä kuin talvenkin pimeys. Itse asiassa lumen vaaleus jopa vähentää pimeyttä.

Käytännössä asian voisi järjestää siten, että tavallisten sadan kilometrin nopeusrajoitusmerkkien alle tulisi lisäkilpi, jossa lukisi 1.11. - 31.3. silloin kun tie ei ole jäinen tai luminen. Se tarkoittaisi, että satasta saa ajaa tuona aikana, jos tie ei ole liukas. Jos tie ei olisi jäinen tai luminen, satasen rajoitus ei olisi voimassa. Tässä tapauksessa olisi voimassa kahdeksankympin perusnopeus.