tiistaina, tammikuuta 10, 2012

Kaasu - halpa masennuslääke

Ajelin puolen päivän aikaan Lapualle. Tarkoitus oli ehtiä käydä siellä vielä kaupassa, mutta kaupat taisivat mennä jo kahdeltatoista kiinni. Olin siis myöhässä jo lähtiessäni.

Seinäjoentien risteyksen jälkeen toteutui taas kerran se vanha totuus, että hitaus kumuloituu. Olin ohittanut yhden auton Kuikanpään suoralla, ja matka tuntui sujuvan joutuisasti. Risteyksen jälkeen jäin ajamaan mustan Chevroletin perään. Arvelin, että sen vauhti riittää minulle. Ehkä se olisi riittänytkin, mutta jonkin ajan päästä Chevrolet puolestaan juuttui ajamaan matelevan punaisen auton perään. Ja minä seurasin Chevroletia. Pian takanani ajoi myös auto, jonka olin ohittanut Kuikanpään suoralla, josta ei ollut näkynyt pitkään aikaan enää vilaustakaan.

Punainen auto mateli vielä päätielläkin. Minua alkoi ärsyttää sen matelu niin paljon, että ohitin Chevroletin ja myöhemmin punaisen auton ja vielä yhden auton, joka kääntyi eteeni Laukkasen risteyksestä. Olin Lapualla vähän ennen yhtä. En ollut aivan varma, olisiko K-Kauppa vielä ollut pari minuuttia auki. Siellä oli jotain liikettä, ja pihassa oli autoja. En kehdannut käydä enää kokeilemassa, onko kauppa auki.

Kävin viemässä roskapusseja keräyspisteeseen. Puuhailin jonkin aikaa korjaamolla. Löysin yhden työkaluni (19 mm listan) maasta, johon se oli pudonnut edellisellä käynnilläni. Tällä kerralla pudotin (vahingossa tietenkin) lukon avaimineen ojaan enkä löytänyt sitä. Se jäi sinne. Onneksi oli varalukko.

Lapualla oleminen oli kaiken kaikkiaan aika masentavaa. Joulu on aina masentavaa aikaa, kun muistelee entistä kotia ja entisiä jouluja. Ja niitä kurjia ensimmäisiä jouluja, jolloin koti oli menetetty.

Tulomatkalla ajoin paikoitellen aivan tarkoituksella niin kovaa, että olisin menettänyt ajokorttini, jos poliisi olisi saanut tietää. Syyte törkeästä liikenteen vaarantamisestakin olisi joissakin paikoissa varmaan jo tullut. Olin niin masentuneella tuulella, että otin kiinnijäämisriskin. Ajattelin, että jouluaattohan olisi mitä parhain ajankohta menettää ajokortti sikapoliiseille. Kuvasin ajoa videolle, mutta en tiedä, onnistuiko kuvaus.