maanantaina, toukokuuta 19, 2008

Pakoputken tulikoe

Ajelin perjantaina Lapualle korjaamaan auton pakoputkea. Kuortaneen jälkeen nappasin videokuvaa digikameralla, kun edessä ajoi mateleva auto, jonka perässä seurasi kaksi muuta autoa. Vaikka letkaa vetänyt auto mateli seitsemääkymppiä ja ajoittain kuuttakymppiä, edes se ei noudattanut Alajärventien risteyksessä olevaa viidenkympin nopeusrajoitusta. Eikö tämä jo kerro jotain rajoituksen mielekkyydestä (mielettömyydestä)?

Lapualla yritin korjata auton pakoputkea, mutta en onnistunut. Sain äänenvaimentimen pöntön pois, koska se oli murtunut irti liitoksestaan, mutta en saanut irti kahta mutteria, jotka pitävät pakoputken liitoslaippoja yhdessä. Hommia haittasi se, että en löytänyt tarvitsemiani työkaluja ja osia ja laitteita korjaamon kaaoksesta.

Jouduin ajamaan takaisin Töysään ilman äänenvaimenninta. Panin pakoputkeen pätkän muoviletkua ääntä vaimentamaan, mutta se irtosi jo muutaman kilometrin ajettuani. Putki ei pudonnut tielle, joten nostin sen auton peräluukkuun. Kuvailin jonkin verran videokuvaa digikameralla ajaessani kohtuullisen kovaa. Parhaimmillaan mittari kävi yli 140 km/t lukemissa, joten ylinopeutta oli yli 60 km/t. Eli “törkeän” raja tuli taas mukavasti ylitettyä. Tarkoitukseni oli todistaa videokuvan avulla, että tuollainen ajaminen ei näytä yhtään miltään. Valitettavasti kuvasta tuli niin heiluvaa, että se on käyttökelvotonta.

Lauantaina lähdin taas Lapualle jatkamaan pakoputken korjaamista. Tällä kerralla minulla oli enemmän työkaluja mukana. Jotta auton ääni olisi hiljaisempi, kiinnitin lähtiessäni muoviputken rautalangalla pakoputkeen ennen kuin lähdin ajamaan. Putki suli poikki jo muutaman kilometrin ajettuani, joten jouduin taas pysähtymään ja nostamaan putken autoon. Nostin sen ensiksi sisälle, mutta koska se haisi kärynneelle, siirsin sen jonkin ajan kuluttua peräluukkuun.

Lapuaa lähestyessäni edessäni ajoi kahdeksaakymppiä mateleva auto. Sen ohittaminen ei sinänsä ollut välttämätöntä, koska matkaa ei ollut enää paljon jäljellä. Tein kuitenkin pari kiihdytystä ohitusta varten, mutta jouduin aina jarruttamaan, kun vastaan tuli autoja. Lopulta ohitin matelevan auton vasta aivan lähellä keskustaa, koska turhat yritykset olisivat muuten jääneet vaivaamaan.

Sain pakoputken jollakin tavalla hitsattua. Puikkohitsauskone ja minun surkea hitsaustaitoni eivät ole yhdistelmä, joka takaisi korjauksen kestävyyden. Mutta parempaan en pystynyt.

Lähdin Lapualta joskus kuuden jälkeen. En kuvaillut kameralla mutta ryyhäilin muuten aivan omaksi ilokseni. Suunnittelin kuvauksia. Sää oli kaunis ja liikennettä ei ollut juuri lainkaan. Töysää lähestyessäni kiihdytin nopeuden yli 160 km/t lukemaan. Viisari taisi käväistä jossakin 165 km/t kohdalla tai ainakin lähellä sitä. Pakoputki selvisi “tulikokeesta” ja kesti ehjänä perille asti. Talon pihaan ajaessani kello näytti 18:59.

Laskeskelin, että kesinopeudeksi Lapuan ja Töysän välillä tulisi 117 km/t. Tuollainen keskinopeus taitaa olla käytännössä mahdoton, koska matkan varrella on sentään paikkoja, joissa ei voi ajaa noin kovaa. Ehkä olen katsonut ajan väärin, kun lähdin Lapualta. Tuollaiseen keskinopeuteen pääsee, jos ajaa reilusti yli 120 km/t nopeutta aina kuin mahdollista ja siten kompensoi ne tilanteet, joissa ei voi ajaa yhtä kovaa. Esimerkiksi loppumatkasta voisi aivan hyvin ajaa vaikka 130-140 km/t. Kyllä 117 km/t keskinopeus siis juuri ja juuri on mahdollinen, mutta se edellyttää hiljaista liikennettä.

Jos oletetaan, että katsoin lähtöajan vasta kun olin jo ajanut muutaman kilometrin, keskinopeus alenee heti. Laskelmieni mukaan se olisi 109,75 km/t. Tuollainen aika näyttää jo täysin mahdolliselta.

Olisi muuten jännä joskus kokeilla, kuinka nopeasti Töysän ja Lapuan välin voi ajaa pitäytymällä kuitenkin järkevissä nopeuksissa. Kokeilu on vain hirveän riskialtis - ajokortin suhteen. Lauantai-ilta voisi olla hyvä ajankohta, koska silloin liikenne vaikuttaa vähäiseltä. Mutta kokeilu menee pieleen heti, jos joutuu matelemaan jonkun auton perässä. En taida tehdä tällaista kokeilua, mutta sen sijaan voin tehdä lyhyitä kokeiluja joillakin tietyillä väleillä. Mittaan paikat kartasta ja katson, miten paljon kuluu aikaa. Näistä lyhyistä “erikoiskokeista” saa arvion siitä, mitä koko matkaan menisi, jos ajaisi yhtä kovaa.